PŘEHLED PEDAGOGICKÉ ČINNOSTI
Výuka 2. ročníku
IV. interní klinika ve spolupráci s katedrou jazyků se podílí na výuce anglické paralelky druhého ročníku 1. LF UK. Výuka spočívá ve zdokonalení českého jazyka a české odborné lékařské terminologie. Pro studenty tato výuka představuje nezbytnou a prospěšnou součást přípravy k praktické výuce na lůžkových odděleních pro klinické obory.
Výuka 3. ročníku
Klinická propedeutika ve vnitřním lékařství je vyučována v zimním semestru jak pro českou, tak i anglickou paralelku. Výuka probíhá na lůžkových odděleních kliniky a je zaměřena na získávání anamnestických dat od pacientů, osvojování si zásad lékařského kontaktu s pacientem, získávání anamnézy a fyzikální vyšetření pacienta. Součástí výuky je interpretace základních laboratorních hodnot spolu s některými instrumentálními i neinstrumentálními vyšetřeními pacienta. Součástí výuky propedeutiky ve vnitřním lékařství jsou i přednášky, které svým rozsahem zahrnují problematiku celé interní propedeutiky. Výuka propedeutiky ve vnitřním lékařství je zakončena ústní a praktickou zkouškou, kterou organizuje interní klinika, na které výuka probíhá.
Výuka 5. ročníku
Výuka gastroenterologie a hepatologie probíhá v třítýdenním bloku. Praktická výuka gastroenterologie a hepatologie se uskutečňuje na lůžkových odděleních IV. interní kliniky a gastroenterologickém pracovišti fakultní polikliniky. Studenti samostatně anamnesticky a fyzikálně vyšetřují pacienty, interpretují výsledky laboratorních a dalších vyšetření, účastní se vizit a diskusí, jsou přítomni při indikacích a provádění invazivních a neinvazivních vyšetřeních v gastroenterologii a hepatologii. Součástí praktické blokové výuky gastroenterologie a hepatologie jsou i semináře. Témata seminářů představují základní okruhy gastroenterologie a hepatologie (nemoci jícnu se zaměřením na refluxní chorobu jícnu, nemoci gastroduodena, infekce Helicobacter pylori, funkční poruchy horní a dolní části trávicích traktu, nespecifické střevní záněty, nemoci žlučových cest, žlučníku a slinivky, krvácení do trávicího traktu, virové hepatitidy, jaterní cirhóza a její komplikace včetně metabolických poruch, diferenciální diagnostika bolestí břicha, ikteru a hepatosplenomegalie). Sylabus doplňují kapitoly z diferenciální diagnostiky hlavních příznaků a intenzivní medicína v hepatogastroenterologii. Semináře jsou rovněž zaměřeny na nádorová onemocnění zažívacího traktu a na kliniku s důrazem na prevenci kolorektálního karcinomu.
Zápočet: vstupní test, docházka a aktivní účast na praktické výuce a seminářích (prezenční list). Úspěšně složený výstupní test je nim. 20 správných odpovědí z 30 otázek (ze čtyř možných odpovědí platí vždy jedna). Vstupní a výstupní test bude probíhat elektronickou formou.
5th grade teaching
By the end of Gastroenterology and hepatology coarse the students will fulfil the following objectives: Achieve the knowledge of aetiology, pathogenesis, clinical manifestations, diagnostic approaches, treatment, and prevention of gastrointestinal and liver diseases.
Especially the students will learn and improve: History taking and physical examination in gastroenterology and hepatology. Communication skills in the contact with a patient. Indication for major laboratory methods, non-invasive and invasive diagnostic imaging methods, and interpretation of results. Major treatment options in gastroenterology and hepatology.
Most important clinical situations: Nausea and vomiting, dysphagia, odynophagia, dyspepsia, diarrhoea, constipation, biliary colic, ileus. Upper and lower GI bleeding. Jaundice.
Specific diseases: Diseases of oesophagus (reflux disease, hernias, achalasia, tumours). Peptic ulcer and other gastroduodenal disorders. Small intestine diseases, malabsorption. Inflammatory bowel disease. Irritable bowel syndrome. Large intestine diseases: diverticular disease, colorectal cancer, precancerous conditions. Acute abdominal syndromes (mesenteric vascular ischemia, acute peritonitis, acute intestinal obstruction). Acute and chronic pancreatitis, pancreatic cancer. Acute and chronic viral hepatitis. Drug-induced liver disease, acute liver failure. Non-alcoholic fatty liver disease. Alcoholic liver disease. Inherited liver diseases, chronic cholestatic diseases. Cirrhosis and its complications, liver transplantation. Biliary obstruction, Cholecystolithiasis, cholecystitis. Hepatobiliary malignancies
Volitelné předměty
Součástí výuky 3. - 6. ročníku jsou volitelné přednášky, které svými tématy rozšiřují znalosti v oblasti gastroenterologie a hepatologie, kardiologie, diabetologie poruch metabolismu lipidů a nutriční a metabolické péče.Rozšíření praktické výuky je realizováno endoskopickým a laparoskopickým kurzem. Obsahem tohoto kurzu je problematika a aplikace endoskopických metod v gastroenterologii, hepatologii, chirurgii, gynekologii, pneumologii a otorhinolaryngologii.
Výuka 6. ročníku
Výuka v 6. ročníku je formou třítýdenní blokové stáže, při které jsou studenti v menších skupinách přiděleni na jednotlivá lůžková oddělení. Studenti pracují samostatně na lůžkovém oddělení pod dohledem vedoucího oddělení a ostatních lékařů. Samostatně se podílejí na příjmu pacienta, stanovení diagnostického procesu a léčebném procesu spolu s propuštěním pacienta. Tato stáž je zakončena státní závěrečnou zkouškou z vnitřního lékařství.
Obor zubní lékařství
Výuka vnitřního lékařství pro obor Zubního lékařství probíhá ve 3. až 5. ročníku.
Výuka 3. ročníku se uskutečňuje formou přednášek a stáží v zimním semestru vždy 1x za 14 dní, kdy na 2 hodinovou přednášku navazuje stáž u lůžka v rozsahu 2 hodin. V letním semestru probíhá výuka 1x za 14 dni ve formě stáže u lůžka. Ve stejném rozsahu probíhá i výuka 3. ročníku anglické paralelky (Dentistry).
Výuka 4. ročníku je realizována formou přednášek v zimním i letním semestru (1x za 14 dní 2 hod. přednáška). Klinická stáž ve formě 3 týdenního bloku probíhá v letním semestru. Studium je uzavřeno klasifikovaným testem. Ve stejném rozsahu probíhá i výuka 4. ročníku anglické paralelky (Dentistry).
V 5. ročníku je zajištěna týdenní bloková stáž formou seminární výuky orientované na stavy vnitřního lékařství zásadního významu a také se zvláštním zaměřením k chorobám hlavy a krku. Semestr uzavírá zkouška. Ve stejném rozsahu probíhá i výuka 5. ročníku anglické paralelky (Dentistry).
Bakaláři 1. LF
Klinika ve spolupráci s ostatními interními klinikami se podílí na výuce oboru Nutriční terapeut. Na klinice probíhá teoretická (přednášky, semináře) a praktická výuka.
Střední vzdělávání
Na standardních odděleních kliniky probíhá praktická výuka žáků vyšších a středních zdravotnických škol a bakalářské studium. Žáci u nás v závěru studia vykonávají praktickou maturitní zkoušku.
Přehled přednášek (za IV. interní kliniku)
3. ročník
1. První kontakt s nemocným. Anamnéza a její struktura. Osobní anamnéza. Nynější onemocnění. Základní funkce a jejich odchylky.
2. Vyšetření břicha internistou. Nejdůležitější příznaky a nálezy. Vyšetřování stavu výživy. Stravování a režim nemocných. Principy diferencované péče o nemocné.
3. The first contact with the patient. Medical history, its structure and components. Personal history. The current illness. The state of health.
4. Abdominal examination. The most important signs, symptoms and findings.
5. Examination of the nutritional state. Dietary system and hospital regimen. Principles of the structured (differentiated) health care.
5. ročník
1. Historie a úvod do gastroenterologie a hepatologie
2. Nemoci gastroduodena a tenkého střeva
3. Nemoci žlučníku a žlučových cest
4. Idiopatické střevní záněty
5. Kolorektální karcinom
6. Funkční poruchy a nemoci jícnu
7. Nemoci pankreatu a transplantologie
8.Chronická pankreatitida a karcinom slinivky
9. Krvácení do GIT
10. Záněty jater
11. Cirhóza jater a její komplikace
12. Metabolické poruchy jater
13. Diferenciální diagnostika bolestí břicha
14. Diferenciální diagnostika ikteru
15. Intenzivní péče a nutrice v gastroenterologii a hepatologii
Zubní lékařství 3. - 5. ročník
Přednášky pro studenty stomatologie v celé šíři vnitřního lékařství zajišťuje klinika společně s III. interní klinikou 1. LF UK a VFN